IBU BAPA , GURU, PENSYARAH DAN ANAK DIDIK YANG DISAYANGI



Mendidik manusia bukanlah semudah yang disangka. Seorang zuriat yang dilahirkan adalah amanah yang amat besar anugerah dari Allah swt kepada ibu dan bapa. Ke mana dan bagaimana watak seseorang anak yang terbentuk suatu hari nanti sedikit sebanyak adalah dipengaruhi oleh didikan ibu bapa yang membesarkannya. Watak kasih sayang, belaian manja, bengis garang, lemah lembut, mengarah itu dan ini seorang ayah dan ibu menjadi asam garam dan asin pahit dalam kehidupan mengajar dan belajar seorang anak yang dibimbing demi memastikan mereka menjadi bakal hamba Allah yang berguna serta baik budi dan tinggi akhlak peribadi terhadap sesama insan disekelilingnya. Selain ibu bapa individu yang tidak kurang penting di dalam menyemai sikap dan sifat murni kepada mereka ialah guru-gurunya dari peringkat tadika, sekolah rendah, menengah sehinggalah ke Institut Pengajian Tinggi. Pensyarah dan Penasihat akademik yang mengajar Ilmu dunia dan menasihat mendidik kefahaman agama sedikit sebanyak membantu mereka bijak memilih keutamaan akhirat dari dunia yang boleh membezakan antara dosa dan pahala di dalam mencari kehidupan yang sebenar di alam dunia ini. Masyarakat akan terpegun kepada seorang yang tinggi moral serta akhlak agamanya. Penampilan akhlak agama yang baik mengikut ciri-cira seperti ajaran rasulullah merupakan jaminan awal seseorang hamba itu akan selamat dan cemerlang kehidupannya di dunia dan di akhirat, InsyaAllah.


Akhlak luaran seseorang manusia boleh dilihat dari tingkahlaku, perkataan tutur bicaranya dan juga caranya mengenakan pakaian. Pemakaian pakaian secara menutup aurat adalah sesuatu yang amat penting di dalam menzahirkan atau mempraktikkan ciri-ciri amalan ajaran agama Islam. Islam memiliki kaedah tersendiri mengajarkan tatacara berpakaian yang betul (sebagaimana dinyatakan di dalam Al-Quran dan Al-Hadis) menutup aurat di beberapa bahagian tubuh manusia samaada lelaki ataupun wanita yang syaratnya pakaian tersebut mestilah; tidak singkat, tidak ketat, tidak jarang bila dikenakan pada tubuh.  Walaubagaimanapun perihal berpakaian secara menutup aurat yang disyorkan oleh ajaran agama sangat dipandang mudah oleh kebanyakan dari kita hari ini sebagai seorang yang mengakui pengamal ajaran Islam itu sendiri. Mungkin hal ini boleh dikatakan sebagai kes terlepas pandang ataupun ianya telahpun tepu dek diresapi oleh  budaya barat yang amat sukar dibendung oleh generasi tua dan muda di abad ini. Budaya Barat atau budaya kuning memang sekian lama telah bertapak di bumi Malaysia ini seperti lamanya bertapak di negara-negara yang menjadi bekas negara jajahan Inggeris atau disebut negara anggota Komenwel pada masa dahulu. Pemakaian yang mendedahkan aurat atau mencolok mata seperti sudah menjadi kebiasaan muda mudi sekarang dan ibu bapapun seumpama tidak berani menegur atau turut bersama-sama diresapi dengan budaya sedemikian. Namun masih wujud segelintir ummah yang terus teguh dan berani mengamalkan dan menampilkan cara berpakaian mengikut sunnah rasul dan ajaran Islam yang sempurna.


Marilah kita sama-sama memperbaiki diri kita, ahli keluarga kita dan seluruh masyarakat kita ke arah kehidupan yang lebih baik, diredhai dan diberkati oleh Allah swt. Seharian kita menghayati kehidupan di dalam keadaan faham dan sedar dengan kehendak yang Esa dan senantiasa beramal dan mematuhi setiap suruhan agama menjadikan kita sebagai seorang hamba yang bersyukur dan hidup kita akan lebih bermakna sebelum meninggalkan dunia ini serta menghadap Allah dengan jiwa yang tenang.





Comments

Popular posts from this blog

DJM2012_NOTA_SISTEM KAWALAN KOMPUTER

JF302 -Bab 2a

JF302 BAB 6- PLASTIK