DJM2012 _NOTA- PENGATURCARAAN


PENGATUCARAAN INSANI
1.1       Kaedah pengatucaraan insani
Terdapat Dua Jenis Bahagian Pengaturcaraan :
¨  Manual Part Programming ( Kaedah Pengaturcaraan Insani )
¨  Computer Aided Part Programming (Atucara Bahagian Terbantu Komputer)

Kaedah Pengatucaraan Insani
¨  Bermula sekitar tahun 1950-an
¨  Kaedah penghasilan aturcara secara terus kepada kod aturcara.
¨  Digunakan sebelum penggunaan sepenuhnya pengaturcaraan melalui komputer , tidak dapat ditulis.
¨  Dikawal dan di simpan pada pita kertas yang telah diprogramkan oleh komputer digital yang terawal pada awal penggunaan pengaturcaraan .

1.2       Penggunaan Pita Kertas
Terdapat dua maklumat  aturcara yang dapat ditulis iaitu:
¨  Penukaran arahan operasi berfungsi sebagai pemberi isyarat kepada mesin.
¨  Dimensi berfungsi mengenal pasti posisi antara mata alat dengan bahan kerja.
Rajah 1.1 Mesin Pita Kertas
 
Peralatan pengawal akan membaca dan mentafsirkan arahan aturcara tersebut dan menukarkannya kapada pergerakan mekanikal pada mesin.

 

¨  Program ditulis secara manual, dimana arahan-arahan ditulis dalam satu borang khas dipanggil Part Programing Manuscript .
¨  Arahan yang diberikan mestilah tepat kerana pita NC yang dihasilkan ditaipkan terus daripada manuscript . Contoh: arahan 2 axis point-to-point.
¨  MDI (Manual Data Input), merupakan data yang diproses masuk kedalam komputer melalui kaedah insani dan diproses untuk dilaksanakan. Ianya sesebuah perisian yang tidak boleh disimpan untuk proses yang berkaitan dengan CNC.
¨  Edit Program - Pada permulaan langkah kerja, edit program dan kemudian kerja memproses tersebut dapat dijalankan. Setelah di reset barulah ianya dapat diproses semula.

Nama mesin
Nama part
No. part
Remarks :
Jumlah tool
Nama tools
Disiapkan oleh:
Tanggal:
Diperiksa oleh:
No. urut
N
TAB OR EB
Tanda
Pert. X
TAB OR EB
Tanda
Pert. Y
TAB OR EB
Fungsi
M
EB
000









001









:









N









Check
SX


SY




JADUAL 1.1 CONTOH BORANG MANUSKRIP


Punched Tape
         Alat penyimpanan part program : punched tape, magnetic tape, floppy disk, memory komputer di CNC, dll
         Tape : kertas/plastik
         Ada maks 8 lubang dalam setiap baris
         Setiap baris lubang mewakil digit desimal tanda-tanda aljabar, atau huruf dan disebut sebagai karakter
         Satu set karakter : satu kata
         Instruksi dan data disusun dalam bentuk blok
         Setiap blok memuat instruksi yg diperlukan utk perpindahan mesin spesifik
         Setiap blok diakhiri dgn kode End-of-Block (EB) khusus
         Informasi dlm blok dilubangi dlm format khusus
         Ada 3 format : tab berurutan, alamat kata dan blok tetap



1.3       Had Kaedah Pengatucaran Insani

¨  Kebolehan yang perlu ada bagi membuat arahan pada mesin.
¨  Membaca bahagian-bahagian atau komponen-komponen dalam lukisan teknikal.
¨  Berpengetahuan yang luas dalam bidang geometri dan matematik.
¨  Perlu kejituan yang tinggi dalam membentuk gambarajah.
¨  Ralat daripada kesilapan taip atau kod yang banyak.




SUBTOPIK  2
MENILAI KAEDAH TERBANTU KOMPUTER SEBAGAI SATU BAHASA PENGATURCARAAN

¨  Lukisan terbantu komputer,rekabentuk terbantu komputer,pembuatan terbantu komputer semuanya merupakan salah satu kaedah terbantu komputer.
¨  Bahasa pengaturcaraan (language programming) pula merupakan bahasa yang difaham oleh komputer atau sesetengah mesin.
¨  Kaedah terbantu komputer saling berkait dengan bahasa pengaturcaraan dimana dalam mengatur perisian bagi membina sesuatu program.

2.1             Menerangkan Sebab Menggunakan Kaedah Terbantu Komputer Dalam Bahasa Pengaturcaraan

¨  Komputer sebagai medium dalam melakukan proses-proses kerja.
¨   perisian pula diperlukan bagi menggerakkan sistem komputer.
¨  Perisian adalah arahan-arahan yang ditulis untuk dipatuhi oleh sistem komputer.
¨  Perisian akan ditulis dalam bahasa pengaturcaraan seperti COBOL,BASIC,C,G CODE,M CODE dan lain-lain.
¨  Mesin menerima arahan dan proses kerja diakukan.


2.2             Mengenal Pasti Julat Terbantu Komputer Dalam Bahasa Aturcara

¨  Had kemampuan satu-satu kod dalam melakukan kerja.
¨  Setiap kod mempunyai julat tersendiri dalam kemampuan melakukan sesuatu kerja.
¨  Setiap perisian juga mempunyai bahasa arahan yang berbeza-beza dan mempunyai julat tersendiri.
¨  Contoh :
·         Jika kod arahan mengarahkan supaya mesin melakukan kerja-kerja melurah, maka hanya kerja melurah sahaja yang akan dilaukukan pada mesin.
·         Sebagai contoh ‘G’ kod dan ‘M’ kod yang digunakan dalam mesin CNC, setiap kod akan mewakili kerja-kerja tertentu serta julat tertentu dalam melakukan kerja.

KOD
FUNGSI
G00
Pergerakan linear tanpa pemotongan
G01
Pergerakan linear dengan pemotongan
G02
Pergerakan pemotongan bulat mengikut arah jam (C.W)
G03
Pergerakan pemotongan bulat mengikut arah lawan jam  (C.C.W)
G33
Pemotongan ulir
G81
Menggerudi

Jadual 2.1  “G”Kod



KOD
FUNGSI
M03
Spindal berputar arah jam
M04
Spindal berputar arah lawan jam
M07
Coolant on
M09
Coolant off
M05
Spindal berhenti
M06
Tool change
M00
Program berhenti

Jadual 2.2  “M”Kod

  • Jika perisian Visual Basic pula, terdapat beberapa bahasa pengaturcaraan yang mewakili arahan yang ingin ditulis pada system contohnya :
Arahan
Julat
Dim as integer
System akan ditulis dalam nombor bulat
Dim as single
System akan ditulis dalam bentuk perpuluhan
Dim as string
System akan ditulis dalam huruf/aksara
Dim as  boolean
Nilai true/false


Jadual 2.3  Bahasa Pengaturcaraan Dalam Visual Basic
  • Setiap arahan mempunyai julat kemampuan sendiri, ini dapat dijelaskan dalam 3 contoh berbeza di atas

2.3             Mengenal Pasti Sifat Utama Terbantu Komputer Dalam Bahasa Pengaturcaraan

¨  Mudah dan fleksibel dalam melakukan kerja-kerja editing.
¨  Sebarang masalah atau error pada program mudah untuk diperbetulkan.
¨  Contoh :
·         Dalam mengendalikan mesin CNC, terdapat satu proses yang dipanggil ‘simulation’ di mana sebelum proses kerja pada mesin dilakukan, kita akan dapat lihat benda kerja yang akan terhasil. Daripada proses ini segala ralat akan dapat dikesan dan diperbetulkan. 

SUBTOPIK 3
MEMBINA ATURCARA DENGAN MENGGUNAKAN
PACKAGE KOMPUTER

            3.1       Aturcara
Aturcara secara umumnya dapat dibahagikan kepada dua iaitu:
·         Secara Manual, dimana pengguna perlu menetapkan dan membina keseluruhan aturcara bagi sesuatu project. Contoh software adalah PD6
·         Secara Automatic, dimana pengguna hanya perlu membuat lukisan hasil project menggunakan CAD dan menetapkan beberapa ciri seperti jenis mata alat dan jenis pergerakan mesin. Contoh software adalah NX6, Edge CAM.

Perbezaan Aturcara Automatic dengan Aturcara Manual
Aturcara Automatik
Aturcara Manual
Bentuk benda kerja perlu draw pada CAD
Tidak perlu drawing bentuk benda kerja
Tidak perlu menetapkan aturcara blok sequence
Aturcara block sequence perlu ditetapkan oleh operator
Menjimatkan masa penghasilan aturcara
Memerlukan masa yang lebih untuk menghasilkan aturcara

Jadual 3.1 Perbezaan Aturcara Automatic Dengan Manual

3.2             Aturcara Secara Manual Menentukan Aturcara Bagi Komponen Yang Diberikan

¨ 
X
 
Menentukan jenis dan dimensi bahan kerja
¨  Menentukan jenis pergerakan mesin G90 / G91
¨ 
 
Menentukan paksi yang terlibat
¨ 
 
Menentukan koordinat gambarajah
¨  Menentukan zero point position
¨  Kedudukan bahan kerja
¨  Menentukan bentuk bahagian
¨  Menentukan kelajuan spindal dan kadar suapan
¨  Menentukan kedalaman pemotongan
¨  Menentukan kelegaan bagi paksi-paksi yang terlibat
¨  Mentukan jarak retreat
¨  Menentukan bahagian berulang yang terlibat dengan pemotongan kasar dan akhir

3.3             Menyediakan Aturcara


¨  Menulis nama PROGRAMMING. ETC, O2003
¨  Menetapkan seting dan pergerakan program didalam  Block Sequence. Contohnya  N10 G97 S1500 M03;
¨  Block Sequence disusun secara berurutan.
¨  Setiap urutan mewakili  satu arahan atau pergerakan atau kedua-duanya sekali. Etc,
      N70 G03 X50 Z-45 R5;
      N80 G01 X50 Z-70; 
      N90 G70 P30 Q80 T0202;

CONTOH 1
¨  O2001;
¨  N10 97 S1500 M03;
¨  N20 G00 X52 Z2;

¨  N24 G71 P30 Q70 U0.1 WO.1 FO.5;
¨  N30 G01 X20;
¨  N31 G01 Z0;
¨  N40 G01 X20 Z-20;
¨  N50 G01 X30 Z-40;
¨ 
N60 G01 X50 Z-40;
¨  N70 G01 X50 Z-70;                                         
¨  N80 G70 P30 Q70 T0202;
¨ 
STEP
KOORDINAT
1
(X0,Z0)
2
(X20,Z0)
3
(X20,Z-20)
4
(X30,Z-40)
5
(X50,Z-40)
6
(X50,Z-70)

 
N90 G28 U0 W0; 
¨  M05
¨  M30
 

CONTOH 2
¨  O2003
¨  N10 G97 S1500 T0101 M03;
¨  N20 G00 X52 Z2;
¨  N22 G71 U0.3 R1;
¨  N24 G71 P30 Q80 U0.1 W0.1 F0.5;
¨  N30 G01 X2O;
¨  N32 G01 Z-15;
¨  N40 G02 X30 Z-20 R15;
¨  N50 GO1 X40 Z-30;
¨  N60 G01 X40 Z-40;
¨ 

N70 G03 X50 Z-45 R5;
¨  N80 G01 X50 Z-70;
¨ 
STEP
KOORDINAT
1
(X0,Z0)
2
(X20,Z0)
3
(X20,Z-15)
4
(X30,Z-20,R5)
5
(X40,Z-30)
6
(X40,Z-40)
7
(X50,Z-45,R5)
8
(X50,Z-70)

 
N90 G70 P30 Q80 T0202;
¨  N100 G28 U0 W0;
¨  M05
¨ 
M30

 
3.4             Menghasilkan Komponen

¨  Telah menyiapkan aturcara
¨  Menenetapkan jenis  mata alat yang bersesuaian dengan kerja yang dilakukan pada “edit”.
¨  Check semula jenis bahan dan dimensi pada ‘edit’. Menetapkan zero point menggunakan kod G54.
¨  Select button full sequence pada “simulation” untuk melihat perjalanan program.
¨  Program akan menunjukan simulasi sebenar pemotongan, sehingga bahan keja siap .
¨  Eror akan terjadi jika data  pada sequence block  salah diletakkan.
¨  semasa simulasi dijalankan, kita dapat melihat benda kerja secara 3D dan LIVE. Camera.



 

Comments

Popular posts from this blog

DJM2012_NOTA_SISTEM KAWALAN KOMPUTER

JF302 -Bab 2a

JF302 BAB 6- PLASTIK